Koodataan ohjelma älypuhelimeen – MIT App Inventor

Mikä on MIT App Inventor?
Se on Massachutes Institute of Technologyn tuottama open-source nettisovellus, jolla voi tehdä sovelluksia Android-älypuhelimeen. App inventor in tarkoitettu ohjelmoinnin alkeiden opetteluun – opiskelijan iällä ei merkitystä. Ohjelmalla voi tehdä apk-paketin omasta sovelluksesta, jolloin  omien sovellusten jakaminen muille on mahdollista.

Mitä tarvitaan oman sovelluksen tekemiseen?
Voidaksesi koodata MIT App Inventorilla tarvit läppärin tai cromebookin lisäksi Android-puhelimen** ja Wi-Fi- yhteyden. Ja koska kyseessä on Googlen nettisovellus, niin tarvitset tietysti Google-tilin voidaksesi kirjautua sisään.

** Jos sinulla ei ole puhelinta, vai myös testata koodiasi MIT App Inventorin emulaattorissa.
** Jos sinulla on puhelin, mutta ei Wi-FI-yhteyttä, niin voit yhdistää puhelimen datakaapelilla läppäriin/cromebookiin

Asennus, jossa Cromebook ja Android-puhelin:

  1. Lataa ja asenna puhelimeesi Play-kaupasta App Inventor Companion App.
    Ota puhelimessasi Wi-Fi-yhteys käyttöön.
  2. Avaa Cromebook ja siirry nettiosoitteeseen http://appinventor.mit.edu/explore/. 
    Klikkaa sivun oikeassa yläreunassa Create Apps, ja kirjaudu Google-tilillä sisään.

Wi-Fi yhteys, Cromebookin ja Android-puhelimen välillä:

  1. Avaa puhelimesi MIT AI2 Companion.
  2. Valitse Cromebookin MIT App Inventorin ylävalikosta Connect – Al companion. Anna puhelimesi Code-kenttään Cromebookin näytöltä koodi.
  3. Nyt Anroid-puhelin ja Cromebook on yhdistetty. Voit aloittaa cromebookilla koodauksen, ja näet lopputuloksen puhelimesi näytöltä.

Katsotaan yhdessä läpi mitä kaikkea löytyy MIT App Inventorin ikkunasta!

 

Tehdään ensimmäinen sovellus:

Talk To Me.pdf (=ohjeet kokonaisuudessaan englannin kielellä)

Tee sovellus, joka sisältää yhden nappulan nimeltään TalkToMe. Nappulaan klikattaessa kännykkä sanoo ”Onnittelut, eka sovellus on valmis”.

  1. Luo uusi projekti:
  2. Tehdään ensin sovellukselle käyttöliittymä.
    Lisää Viewer- ikkunaan button (=nappula), ja muuta sen nimeksi Talk To Me:
  3. Komponentin avulla voimme käskeä esim. nappulaa tekemään jotain.
    Lisää Viewer- ikkunaan component (=komponentti) TextToSpeech (=teksti puheeksi). Valitse komponentille kieli Properties- ikkunasta:
    Country = GBR, Language = EN. Suomen kieltä ei ole valittavana.
  4. Siirry Blocks Editoriin, jossa pääset tekemään koodia:
  5. Tapahtuman avulla määritämme mitä tapahtuu, jos käyttäjä esim. klikkaa nappulaa. Lisää buttonille Click- tapahtuma, jossa kutsut TextToSpeech- toimintoa:
  6. Nyt on vielä määriteltävä mitä kännykkä sanoo, kun klikkaamme nappulaa. Se sanoo: ”Onnittelut, eka sovellus on valmis!”
    Voit kokeilla myös muita tekstejä, kun olen tehnyt ensin tämän:
  7. Sovellus on nyt valmis testattavaksi kännykässä. Luo yhteys kännykän ja tietokoneen välille tämän sivun alussa olevan: Wi-Fi yhteys, Cromebookin ja Android-puhelimen välillä- ohjeen mukaan

Kun sovelluksesi toimii, voit tehdä lisätehtäviä tähän tyyliin:
Muuta sovellusta siten, että ravistettaessa kännykkää se sanoo: ”Ravista vielä!”
Muuta sovellusta siten, että kännykkä sanoo käyttäjän haluaman sanan

Voit myös kokeilla tehdä myös muita sovelluksia. Tästä löyty ohjeita, joiden ohjevideon mukaan on helppo tehdä oma sovellus:

Apua ongelmatilanteisiin:

  • Jos muutokset eivät tule näkyviin kännykkään, niin tee Connect – Hard reset MIT App Inventorin näytöllä. Ja muodosta yhteys uudelleen!
  • HUOM2: Jos puhetta ei kuulu, tarkista onko kännykän ääni pienelle. Jos ei vieläkään kuulu, niin tarkista on TextToSpeech- komponentin Country ja Languguage valittu.

Oman sovelluksen jakaminen muille:

  1. Tee apk. paketti sovelluksestasi, niin voit jakaa sen kavereille:
    Build – App (save apk. to my computer)
  2. Lähetä apk. paketti sähköpostilla kaverillesi.
  3. Pyydän kaveria muuttamaan puhelimen asetuksia, jotta voi hän voi asentaa apk. paketin itselleen:  Lukitusnäyttö ja suojaus: Salli tuntemattomat lähteet.
    MUISTA PALAUTTAA ASETUS TAKAISEN ENNALLEEN, KUN OLET ASENTANUT SOVELLUKSEN.

LISÄTEHTÄVIÄ:
Voit ladata myös valmiin lähdekoodin, ja muokata siitä mieleisesi sovelluksen. Tässä esimerkkinä Minigolf pelin linkki, joista voit ladata myös lähdekoodin eli MIT App Inventorin .iai- tiedoston. Ladattuasi tiedoston voi tuoda se MIT App Inventoriin näin:
Projects – Import project (.iai) from my computer – Ladatut tiedostot: valitse ladattu .iai.

Minigolfissa löydään (sormella) palloa ja pyritään saamaan se reikän. Peli laskee lyöntien määrän, ja antaa uuden reiän, kun saa pallon reikään.

TEE MUUTOS MINIGOLFIIN:
Lisää Minigolf- peliin uusin nappula nimeltä Close ja koodaa siihen, että sovellus sulkeutuu klikattaessa nappulaa. Voit testata muutoksesi toiminnan älypuhelimessasi vasta, kun olet ladannut pelin puhelimeen. Eli muokatun lähdekoodin voi  tallentaa .apk- paketiksi ja jakaa sähköpostilla vaikkapa kavereille!

LISÄÄ HARJOITUKSIA NOPEILLE TAI KOTONA TEHTÄVÄKSI:
Voit tehdä sovelluksen näiden ohjeiden mukaan ja sitten muokata siitä mieleisesi:

 

 

 

Advertisement

1 thought on “Koodataan ohjelma älypuhelimeen – MIT App Inventor

  1. Päivitysilmoitus: Koodaa sovellus omaan älypuhelimeen – Koodausvälipala 5. – 7. luokille | Datasepän koodikoulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s