Mikä on MIT App Inventor?
Se on Massachutes Institute of Technologyn tuottama open-source nettisovellus, jolla voi tehdä sovelluksia Android-älypuhelimeen. App inventor in tarkoitettu ohjelmoinnin alkeiden opetteluun – opiskelijan iällä ei merkitystä. Ohjelmalla voi tehdä apk-paketin omasta sovelluksesta, jolloin omien sovellusten jakaminen muille on mahdollista.
Mitä tarvitaan oman sovelluksen tekemiseen?
Voidaksesi koodata MIT App Inventorilla tarvit läppärin tai cromebookin lisäksi Android-puhelimen** ja Wi-Fi- yhteyden. Ja koska kyseessä on Googlen nettisovellus, niin tarvitset tietysti Google-tilin voidaksesi kirjautua sisään.
** Jos sinulla ei ole puhelinta, vai myös testata koodiasi MIT App Inventorin emulaattorissa.
** Jos sinulla on puhelin, mutta ei Wi-FI-yhteyttä, niin voit yhdistää puhelimen datakaapelilla läppäriin/cromebookiin
Asennus, jossa Cromebook ja Android-puhelin:
- Lataa ja asenna puhelimeesi Play-kaupasta App Inventor Companion App.
Ota puhelimessasi Wi-Fi-yhteys käyttöön. - Avaa Cromebook ja siirry nettiosoitteeseen http://appinventor.mit.edu/explore/.
Klikkaa sivun oikeassa yläreunassa Create Apps, ja kirjaudu Google-tilillä sisään.
Wi-Fi yhteys, Cromebookin ja Android-puhelimen välillä:
- Avaa puhelimesi MIT AI2 Companion.
- Valitse Cromebookin MIT App Inventorin ylävalikosta Connect – Al companion. Anna puhelimesi Code-kenttään Cromebookin näytöltä koodi.
- Nyt Anroid-puhelin ja Cromebook on yhdistetty. Voit aloittaa cromebookilla koodauksen, ja näet lopputuloksen puhelimesi näytöltä.
Katsotaan yhdessä läpi mitä kaikkea löytyy MIT App Inventorin ikkunasta!
Tehdään ensimmäinen sovellus:
Talk To Me.pdf (=ohjeet kokonaisuudessaan englannin kielellä)
Tee sovellus, joka sisältää yhden nappulan nimeltään TalkToMe. Nappulaan klikattaessa kännykkä sanoo ”Onnittelut, eka sovellus on valmis”.
- Luo uusi projekti:
- Tehdään ensin sovellukselle käyttöliittymä.
Lisää Viewer- ikkunaan button (=nappula), ja muuta sen nimeksi Talk To Me:
- Komponentin avulla voimme käskeä esim. nappulaa tekemään jotain.
Lisää Viewer- ikkunaan component (=komponentti) TextToSpeech (=teksti puheeksi). Valitse komponentille kieli Properties- ikkunasta:
Country = GBR, Language = EN. Suomen kieltä ei ole valittavana.
- Siirry Blocks Editoriin, jossa pääset tekemään koodia:
- Tapahtuman avulla määritämme mitä tapahtuu, jos käyttäjä esim. klikkaa nappulaa. Lisää buttonille Click- tapahtuma, jossa kutsut TextToSpeech- toimintoa:
- Nyt on vielä määriteltävä mitä kännykkä sanoo, kun klikkaamme nappulaa. Se sanoo: ”Onnittelut, eka sovellus on valmis!”
Voit kokeilla myös muita tekstejä, kun olen tehnyt ensin tämän:
- Sovellus on nyt valmis testattavaksi kännykässä. Luo yhteys kännykän ja tietokoneen välille tämän sivun alussa olevan: Wi-Fi yhteys, Cromebookin ja Android-puhelimen välillä- ohjeen mukaan
Kun sovelluksesi toimii, voit tehdä lisätehtäviä tähän tyyliin:
Muuta sovellusta siten, että ravistettaessa kännykkää se sanoo: ”Ravista vielä!”
Muuta sovellusta siten, että kännykkä sanoo käyttäjän haluaman sanan
Voit myös kokeilla tehdä myös muita sovelluksia. Tästä löyty ohjeita, joiden ohjevideon mukaan on helppo tehdä oma sovellus:
- Ohjevideoon tästä: BallBounce GameApp
- Ohjevideoon tästä: DigitalDoodle DrawingApp
Apua ongelmatilanteisiin:
- Jos muutokset eivät tule näkyviin kännykkään, niin tee Connect – Hard reset MIT App Inventorin näytöllä. Ja muodosta yhteys uudelleen!
- HUOM2: Jos puhetta ei kuulu, tarkista onko kännykän ääni pienelle. Jos ei vieläkään kuulu, niin tarkista on TextToSpeech- komponentin Country ja Languguage valittu.
Oman sovelluksen jakaminen muille:
- Tee apk. paketti sovelluksestasi, niin voit jakaa sen kavereille:
Build – App (save apk. to my computer) - Lähetä apk. paketti sähköpostilla kaverillesi.
- Pyydän kaveria muuttamaan puhelimen asetuksia, jotta voi hän voi asentaa apk. paketin itselleen: Lukitusnäyttö ja suojaus: Salli tuntemattomat lähteet.
MUISTA PALAUTTAA ASETUS TAKAISEN ENNALLEEN, KUN OLET ASENTANUT SOVELLUKSEN.
LISÄTEHTÄVIÄ:
Voit ladata myös valmiin lähdekoodin, ja muokata siitä mieleisesi sovelluksen. Tässä esimerkkinä Minigolf pelin linkki, joista voit ladata myös lähdekoodin eli MIT App Inventorin .iai- tiedoston. Ladattuasi tiedoston voi tuoda se MIT App Inventoriin näin:
Projects – Import project (.iai) from my computer – Ladatut tiedostot: valitse ladattu .iai.
Minigolfissa löydään (sormella) palloa ja pyritään saamaan se reikän. Peli laskee lyöntien määrän, ja antaa uuden reiän, kun saa pallon reikään.
TEE MUUTOS MINIGOLFIIN:
Lisää Minigolf- peliin uusin nappula nimeltä Close ja koodaa siihen, että sovellus sulkeutuu klikattaessa nappulaa. Voit testata muutoksesi toiminnan älypuhelimessasi vasta, kun olet ladannut pelin puhelimeen. Eli muokatun lähdekoodin voi tallentaa .apk- paketiksi ja jakaa sähköpostilla vaikkapa kavereille!
LISÄÄ HARJOITUKSIA NOPEILLE TAI KOTONA TEHTÄVÄKSI:
Voit tehdä sovelluksen näiden ohjeiden mukaan ja sitten muokata siitä mieleisesi:
Päivitysilmoitus: Koodaa sovellus omaan älypuhelimeen – Koodausvälipala 5. – 7. luokille | Datasepän koodikoulu