1. Bomberbot: Käyttäjätili ja ensimmäiset koodaushaasteet.

Jokaiselle luokan oppilaalle on luotu käyttäjätili Bomberbot- sivustolle, jossa tulemme tekemään koodaustehtäviä tämän kevään aikana. Bomberbot on piirretty robotti, jota ohjailemalla oppii käyttämään ohjelmoinnin perusrakenteita eli koodaamaan.

Tiedättekö mitä käyttäjätili tarkoittaa?
Käyttäjätili muodostuu käyttäjätunnuksesta ja salasanasta esim. jaseppal, xyz987!

Miksi käyttäjätilejä käytetään?
Ehkä jo tiedättekin, että Internetiä voidaan sanoa verkkojen verkoksi, koska kaikki maailman tietokoneet voivat olla yhteydessä toisiinsa internetin kautta. Palvelin tietokoneilla on jaossa nettisivuja, joita verkon käyttäjät voi käyttää eli katsella. Käyttäjätilin avulla nettisivut (=Bomberbot sivusto) pystyy tunnistamaan kuka on tulossa käyttämään palvelua (=nettisivua).  Nettisivu voi näyttää osan sivuista kaikille käyttäjille, mutta jonkin tietyn sivun näkee vain kirjautunut käyttäjä. Esim. bomberbotin sivuilla pääsee pelaamaan koodauspeliä vain kirjautunut käyttäjä.

Millainen on hyvä käyttäjätunnus?
Yksilöllinen, mutta se ei paljasta henkilötietoja. Voi olla vaikka osa etunimen ja sukunimen kirjaimista on helppo muistaa esim. jaseppal

Millainen on hyvä salasana?
Isoja ja pieniä kirjaimia, ja numeroita sekaisin. Jos erikoismerkit sallittuja, niin myös niitä.

Netiketti – Miten käyttäydytään netissä?
Internet on täynnä hyödyllistä tietoa. Tiedon lisäksi siellä on paljon viihdettä mm. pelejä, ja siellä voi lisäksi tehdä ostoksia ja hoitaa pankkiasioita. Kuka tahansa voi perustaa nettiin omia nettisivustoja, jotka näkyvät kaikkialle maailmaan ja joilla voi vierailla jopa miljoonia kävijöitä. Jotta Internetin käyttö olisi kaikille mukavaa ja joustavaa, kannattaa noudattaa siihen liittyviä ohjeita ja sääntöjä.

Netiketti on leikillinen nimitys tietoverkon (sähköpostiwwwuutisryhmät) käyttöä koskeville epävirallisille sopivaisuussäännöille.[1] Netiketti kertoo, miten netissä tulisi käyttäytyä, jotta kaikilla olisi hyvä olla!
Lapsille on kirjoitettu omia Netikettejä, tässä yhteenveto sivulta Lapset ja Internet:

  1. Minulla on oikeus yksityisyyteeni:
    Älä kerro netissä omia henkilötietoja (=sukunimi, osoite).
    Älä kerro netissä tai edes kaverille salasanoja.
  2. Minulla on oikeus olla rauhassa:
    Netissä on myös huijareita. Nettituttujen tapaamiseen ei ole pakko suostua.
    Jos haluat kuitenkin tavata nettitutun, niin ota ensimmäisellä kerralla mukaan aikuinen ja sovi tapaaminen julkiselle paikalle.
    Jos huomaat, että netissä kiusataan jotakuta, niin ilmoita asiasta aikuiselle.
    Jos törmäät netissä johonkin asiaan, joka on omasta mielestä pelottava, vastenmielinen tai muuten vain askarruttava, voit tästä kertoa heti aikuselle.
  3. Minua ei saa huijata:
    Netistä löytyy paljon monenlaista tietoa. Muista, että kaikki ei ole aina totta.  Jos jokin asia netissä vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti ei pidä paikkaansa.
    Älä sinäkään huijaa netissä.
  4. Muillakin netinkäyttäjillä on tunteet:
    Netissä tavatut henkilöt ovat oikeita ihmisiä, kuten sinä itsekin. Heitä pitää siis kohdella sen mukaisesti.
    Ole kohtelias ja ystävällinen netissä.
  5. Minulla on oikeus luomukseeni:
    Ilman lupaa ei internetissä saa julkaista mitään teoksia. Teoksia ovat mm. valokuvat, levyjen kannet, runot, julisteet yms.
    Älä laita kaverien kuvia nettiin ilman, että olet kysynyt heiltä luvan.

Tehtävä:
Tehkää luokan oma Netiketti. Tämän voitte tehdä opettajan kanssa myöhemmin. Ei tänään!

Katsotaan Bomberbotin esittelydiat Esitysdiat _1.pptx

Avataan tietokoneet:

  1. Avaa internet selain
  2. Etsi Bomberbotin sivusto, ja kirjaudu sisään.
    Käyttäjätunnus on muotoa: rauski_jaanas (rauski-sanan jälkeen alaviiva ja etunimi sekä sukunimen ensimmäinen kirjain).
    Salasanana on ensimmäisellä kerralla kirjautuessanne ….  (kerron suullisesti sen)
  3. Etsi Boberbotista käyttäjän asetukset ja muuta oma salanasi.

Oppitunnit- kohdasta löytyy tämän kerran tehtävä: 1. Oppitunti – Mitä tarkoittaa ohjelmointi . Tehtävässä opetellaan antamaan käskyjä Bomberbotille, jotta se osaa kerätä tähtiä ja ylittää esteitä. Oppimisympäristö opastaa sinua tehtävässä eteenpäin. Ensimmäinen koodaustehtävä sisältää 24 eri tasoa, mutta kaikkia ei ole pakko keritä tai jaksaa tunnin aikana. Tee ne omaan tahtiin. Kavereilta ja opettajilta saa ja pitää kysyä neuvoja!!
Jos emme keksi yhdessäkään ratkaisua johonkin tehtävään, niin voimme turvautua koodiopen Ratkaisuoppaaseen (=siellä on kaikki ratkaisut). Lisätehtävänä nopeimmille on 4. Oppitunti – Suhteelliset ohjeet.

Tunnin lopuksi valitse KIRJAUDU ULOS.

Kurssin lopuksi saat kurssista arvosanan, jolla saattaa olla merkitystä matematiikan numeroon todistuksessa. Viimeisellä kerralla tehdään oman ohjelman suunnitelma, jossa te käytätte opittuja asioita. Arvosana määräytyy tekemäsi suunnitelman ja tehtyjen tehtävien määrän mukaan. Tehtäviä voi tehdä myös kotona ja se kannattaa, koska…

KISAN JULKAISU:
Tämä kurssi sisältää lähes 200 tehtävää. Oppituntien aikana ei luultavasti ehdi kaikkea tehdä, mutta joku voi ehtiäkin. Kurssin viimeisellä kerralla jaetaan yllätyspalkinto sille, joka on tehnyt eniten tehtäviä. Ja tehtäviähän saa tehdä kotonakin. Jos tulee tasaluku kahdelle, niin enempi tähtiä saanut voittaa.

Mainokset