2. Bomberbot: Peräkkäisyys ja toistorakenteet

Edellisen tunnin kertaus:
Oletteko jo tehneet luokalle netiketin ?
Onko hyvä käyttäjätunnus tällainen: hyppynaru ?
Onko tämä hyvä salasana: salasana ?

Haluatteko kokeilla millainen salasana on hidasta murtaa?
Avatkaa koneet ja kokeilkaa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/01/digitreenit-17-salasanakone-testaa-kuinka-nopeasti-salasana-murretaan

Peräkkäisyys:
Mitä ymmärrätte sanalla peräkkäisyys?
Ohjelmoinnissa sillä tarkoitetaan sitä, että tyhmälle tietokoneelle on annettava käskyt peräkkäin. Ja vielä oikeassa järjestyksessä.
==> Katsotaan Esitysdiat_2.pptx peräkkäisyys aiheesta

Tehdään tehtävistä vähintään 1-13. Muistakaa, että tavoitteenne on suorittaa taso mahdollisimman vähillä käskyillä. Ohjelmoinnissa ongelman voi yleensä ratkaista lyhyellä tai pidemmällä koodilla. Lyhyempi on suositeltu tapa. Näin on yleensä elämässäkin. Esim. Kun lähden koulusta kotiin, niin sinun on mahdollista kulkea pidempää tai lyhyempää reittiä. Luultavasti valitset lyhyemmän 😊

Avataan tietokoneet:

  1. Avaa internet selain
  2. Etsi Bomberbotin sivusto, ja kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella (ensimmäinen sana rauski sitten alaviivan jälkeen etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain).
  3. Avaa Bomberbotista Oppitunnit ja Peräkkäisyys.

             

Oppimisympäristö opastaa sinua tehtävässä eteenpäin liikuttamaan Bomberbottia ja keräämään tähtiä. Koodaustehtävä sisältää 22 eri tasoa, tee ne omaan tahtiin, kavereilta ja opettajilta saa kysyä neuvoja!!

 

Toistorakenteet:
Ohjelmoinnissa on tärkeää luoda mahdollisimman lyhyitä ohjelmia ja välttää turhaa koodia. Mitä vähemmän koodia, sitä helpompi tietokoneen on pyörittää ohjelmaa ja samalla tietokoneen tilaa säästyy enemmän. Toistorakenne on yksi tapa kirjoittaa lyhyempi ohjelma Toistorakenteella koodista saadaan myös lyhyempi ja helpommin luettava.

Esim. toistuva komento:
hyppää, hyppää, hyppää, hyppää, hyppää, hyppää
voidaan korvat toistorakenteella (=hyppää 6 kertaa):
hyppää(6) 

Tietokone kyllä ymmärtää molemmat tavat, mutta koodarille on helpompaa   käyttää toistorakennetta.
==> katsotaan  Esitysdiat_3.pptx:sta silmukan tekeminen Bomberbot- ohjelmassa.
==> diossa tehdään mm. Bomberbot-tanssi

Harjoitellaan toistorakenteen tunnistamista Bomberbotissa Oppitunti 3: Toistorakenteet (for-silmukat) avulla.

Avataan tietokoneet:

  1. Avaa internet selain
  2. Etsi Bomberbotin sivusto, ja kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella (ensimmäinen sana rauski sitten alaviivan jälkeen etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain).
  3. Avaa Bomberbotista Oppitunnit ja Toistorakenne.

       

Oppimisympäristö opastaa sinua tehtävässä eteenpäin liikuttamaan Bomberbottia ja keräämään tähtiä. Koodaustehtävä sisältää 20 eri tasoa. Tee ne omaan tahtiin, kavereilta ja opettajilta saa kysyä neuvoja!!

Nopeimmat voi tehdä lisätehtävänä voi tehdä Oppituntia 8, jossa on hieman erilainen silmukka käytössä..

Mainokset